کدام میوه‌ها خاصیت ضدسرطانی قوی‌تری دارند؟

برخی ازانواع میوه‌هاوسبزیجات به دلیل داشتن رنگدانه‌های کاروتنوئیدی،خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی قوی‌تری دارند و مصرف آنها می‌تواند باعث پیشگیری ازسرطان وکمک به جلوگیری از پیشرفت آن شود.

شاید این روزها در بازار میوه و تره بار میوه های خوش آب و رنگی را که نظرها را به خود جلب می کند دیده باشید. شبرنگ، شلیل، انگور قرمز، هلوی زعفرانی، انبه، توت فرنگی، انار، طالبی، هندوانه، فلفل دلمه ای های سبز و زرد و قرمز، کلم بروکلی، کلم قرمز، هویج، گوجه فرنگی، کدو تنبل، اسفناج، ذرت و نخود فرنگی از جمله میوه و سبزیجاتی هستند که به دلیل غلظت بیشتر کاروتنوئیدهایشان در گروه محصولات با خاصیت ضدسرطانی قوی قرار گرفته اند.
کاروتنوئیدها، همان پیگمان ها یا رنگدانه های شفا بخشی هستند که رنگ های متنوع را در انواع میوه و سبزی ایجاد می کنند و هر چه غلظت رنگ آن ها بیشتر باشد خاصیت ضدسرطانی قوی تری دارند. کاروتنوئیدها عمدتا به رنگ زرد، نارنجی و قرمز بوده و سبزیجات به رنگ سبز تیره هم حاوی مقادیر زیادی از این رنگدانه ها هستند.

کمبود کاروتنوئیدها چه علایمی را در بدن ایجاد می کند؟ 

عدم استفاده روزانه از میوه و سبزی های حاوی کاروتنوئید، حداقل در مدت زمان کوتاه، تاثیر سوئی بر روی بدن نمی گذارد، اما در درازمدت می تواند سبب تسریع بروزبرخی از بیماریها همچون نارسایی قلبی- عروقی و برخی سرطان ها شود. در نتیجه بهتر است با مصرف مستمر میوه و سبزی های رنگی از دریافت کافی کاروتنوئیدها مطمئن شوید.

کاروتنوئیدها چگونه با سرطان می جنگند؟ 
کاروتنوئیدها با فعالیت آنتی اکسیدانی خود از سلول های بدن در برابر تخریب ناشی از ترکیبات مضری که در بدن ایجاد یا وارد بدن می شوند حفاظت کرده و از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کنند. ضمن اینکه کاروتنوئیدها در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثر داشته و مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری های سخت افزایش می دهند.
ارتباط روش پخت و پزونگهداری میوه و سبزی با اثرات ضدسرطانی آنها ؛

پخت ملایم و کوتاه مدت می تواند بر میزان جذب کاروتنوئیدها توسط بدن، بیفزاید. پخت گوجه فرنگی، هویج، اسفناج، کلم بروکلی، نخودفرنگی و ذرت در مقدار کمی روغن می تواند به آزاد شدن بیشتر ترکیبات آنتی اکسیدانی این محصولات کمک کند، اما پخت و سرخ کردن در حرارت های بالا و طولانی مدت از خاصیت کاروتنوئیدها می کاهد و نگهداری سبزیجات به مدت 3 تا 5 روز در یخچال تاثیر سوئی بر ترکیبات مفید آن ندارد.
آیا مصرف زیاد محصولات حاوی کاروتنوئیدها موجب بیماری یا عارضه ای خاص می شود؟ 
خیر. دریافت زیاد این ترکیبات مفید از طریق مواد غذایی طبیعی، بیماری خاصی در بدن ایجاد نمی کند، منتها اگر میزان مصرف محصولاتی که حاوی رنگدانه های زرد و نارنجی هستند در یک برهه زمانی، بیش از حد شود، این رنگدانه ها، زیر پوست تجمع یافته و سبب تغییر رنگ پوست می شوند. با مصرف کمتر یا قطع موقتی مصرف این محصولات پوست مجددا به رنگ اولیه و اصلی خود باز می‌گردد.

 

پنج هوس غذایی که نشانه بیماری است:

همه ما در این شرایط قرار گرفته ایم، زمانی که فقط دلمان یک برگر یا یک میلک شیک و یا یک پرس سیب زمینی سرخ کرده می خواهد و دیگر هیچ؛ اما چرا گاهی اوقات هوس شدید به این جور مواد غذایی پیدا می کنیم؟ معنی این هوس ها چیست؟

 یک باور جمعی وجود دارد که زمانی که شخص هوس غذایی می کند، این نشانه ی کمبود تغذیه ای ست. البته متأسفانه مطالعات علمی کمی در رابطه با ارتباط هوس ماده ی غذایی و کمبود تغذیه ای وجود دارد. سوال دیگری که وجود دارد این است که چرا زمانی که هوس چیزی خاص می کنیم، اگر علت کمبود تغذیه ای ست، چرا هوس بستنی و شکلات می کنیم اما هوس سیب یا کلم نمی کنیم؟ می توان گفت یکی از علت های آن، تمایل مردم به غذاهای غنی از کربوهیدرات، چربی و شکر است.

این به این معنی نیست که هوس کردن چیزی غیر واقعی است. بلکه زمانی که شما هوس پیتزا می کنید، در واقع در یک شرایط روحی و احساسی، به دنبال یک خوراکی راحت و در دسترسی هستید که این احساس را در شما ایجاد کند. دیگر مطالعات نشان می دهند هوس کردن نتیجه ی استفاده از رژیم غذایی یکنواخت و محدود در یک دوره ی طولانی است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت هوس کردن به 3 دلیل می تواند به وجود آید. 1. کمبودهای تغذیه ای 2. به دلیل شرایط و نیازهای احساسی و روحی 3. استفاده از رژیم های محدود و یکنواخت در طولانی مدت.

هوس آب ( تمایل به نوشیدن آب) ؛

* نوشیدن آب زیاد می تواند نشانه دیابت باشد.
تشنگی شدید می تواند از اولین نشانه دیابت باشد. اما این به این معنی نیست که زمانی که شما در اثر تمرین و کار شدید احساس تشنگی کردید، نشانه دیابت باشد. می توان گفت تشنگی شدید که به همراه ادرار زیاد باشد می تواند از نشانه های اولیه ی دیابت باشد. در اصطلاح پرنوشی و پرادراری.

زمانی که شما دیابت داشته باشید، قند اضافه در خون شما وجود دارد و نیاز است تا کلیه ها به میزان بسیار زیاد کار کنند تا بتوانند گلوکز اضافه را جذب و فیلتر کند. اما گاهی میزان قند خون به حدی افزایش می یابد که کلیه ها با افزایش کارکرد خود، نمی توانند تمامی قند موجود در خون را بازجذب کنند. بنابراین میزانی از قند وارد ادرار می شود. بنابراین افزایش در دفع ادرار، نیاز بدن به دریافت آب را افزایش می دهد و این سبب تشنگی بیشتر می شود.

هوس نمک زدن ( تمایل به مصرف بیشتر نمک) ؛

*مصرف نمک زیاد می تواند نشانه ی بیماری آدیسون باشد.
ما نمک مصرف نمی کنیم چون به مقادیر بیشتری از آن نیاز داریم. در حقیقت بیشتر ایرانی ها، مقادیر نمک بیشتر از آنچه باید روزانه دریافت کنند، مصرف می کنند. در واقع در بین بعضی از ما، کسانی هستند که به دلیل بیماری آدیسون نمک بیشتری دریافت می کنند. در این افراد، غده ی آدرنال (غده ای که بر روی کلیه ها نشسته) مقادیر کافی هورمون ترشح نمی کند و این هورمون ها بسیار مهم هستند. از جمله هورمون های مهمی که توسط آدرنال ترشح می شود، کورتیزول و آلدوسترون می باشد. از مهمترین وظایف کورتیزول، پاسخ به استرس و از مهمترین وظایف آلدوسترون، کنترل فشار خون می باشد. در صورت وجود بیماری آدیسون و بی توجهی و عدم درمان آن، فشار خون در این افراد به طور ناگهانی افت شدید پیدا می کند. بنابراین اگر از دسته افرادی هستید که به تازگی تمایل به دریافت بیشتر نمک دارید و این تمایل مداوم و به همراه سایرعلائم بیماری آدیسون است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

هوس یخ کردن  (تمایل به مصرف یخ) ؛

*تمایل به مصرف یخ می تواند نشانه ی کم خونی باشد.
تمایل به مصرف چیزهایی که از لحاظ تغذیه ای ارزشی ندارند، مانند یخ، کاغذ، خاک، گچ، پیکا نام دارد. اگرچه تمایل به مصرف این دسته چیزها، به خوبی مشخص نشده اما نتایج مطالعات، دلیل آن را دریافت مقادیر نامناسب آهن ذکر کرده اند. در مقاله ای جدید در مجله ی پزشکی نشان می دهد جویدن یخ، سبب افزایش جریان خون به مغز می شود و این شرایطی است برای جبران کمبود آهن.

هوس شکلات کردن ( تمایل به مصرف شکلات) ؛

*تمایل به مصرف شکلات می تواند نشانه کمبود ویتامین های گروهB  ومنیزیم باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که ما تمایل بسیار زیادی به مصرف شکلات داریم. شاید بعضی افراد بگویند چون خوشمزه است تمایل به مصرف آن نیز زیاد است. اما یکی از دلایل آن می تواند به علت کمبود منیزیم در بدن باشد. منیزیم عنصری است که برای عملکرد خوب بافت ها و عملکرد فیزیکی بدن لازم است. البته شکلات تنها منبع خوب منیزیم نیست. سبزیجات برگ سبز تیره و همچنین دانه ها و مغزها، ماهی، لوبیا سویا و آووکادو از منابع غنی منیزیم هستند.
با وجود غنی بودن منابع دیگر، اگر علت کمبود منیزیم است، چرا ما هوس سایر منابع سالم منیزیم نمی کنیم و هوس شکلات میکنیم؟ ازنظر متخصصین یکی از علت های آن می تواند وجود شکروکافئین در شکلات باشد.
یکی دیگر از دلایلی که هوس شکلات می کنیم، کمبود ویتامین B است.زیرا خوراکی های شیرین سبب تقویت مغز و بهبود عملکرد مغزی میشود. ویتامین های گروه B نقش گسترده ای در عملکرد سلول ها و تولید انرژی در بدن دارند.
به گفته ی یکی از متخصصین، زمانی که ما شکلات می خوریم، شکر و کافئین را همزمان دریافت می کنیم و سطح هورمون دوپامین در مغز یکباره افزایش یافته و به علت افزایش سطح گلوکز در مغز، ما احساس خوبی می کنیم و احساس انرژی بیشتر می کنیم.

هوس سیب زمینی سرخ شده (تمایل به مصرف سرخ کردنی ها) ؛

*تمایل به مصرف سیب زمینی سرخ شده می تواند نشانه کمبود امگا 3 باشد.
اشتیاق به مصرف چربی و روغن می تواند نشانه ی کمبود امگا 3 در بدن شما باشد و در بین خوراکی های چرب و روغنی، مصرف سیب زمینی سرخ شده پیشتاز است. به این معنی که زمانی که افراد کمبود امگا 3 داشته باشند، هوس خوراکی ای مثل سیب زمینی سرخ شده می کنند نه سایر منابع سالم امگا 3. این در حالی است که منابع سالم چربی ها ماهی سالمون، مغزها، دانه ها و روغن زیتون است.

سخن پایانی:

اگرشما تمایل به مصرف خوراکی ای خاص دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زیرا چنانچه شما کمبود ماده ی مغذی ای داشته باشید، نشانه های مختلفی وجود دارد که می تواند این قضیه را اثبات کند.هر فرد بهتر می تواند بدن خود را بشناسد و چنانچه علائمی وجود دارد که درگذشته نبوده و غیر طبیعی است، قبل ازهرگونه اقدام خودسرانه ، با پزشک خود مشورت کنید.                                                      ” با آرزوی صحت و سلامتی برای همه هموطنان ارجمند “

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *