مرکز مددکاری کوثر در چشم ­انداز خود، سازمانی است مورد اعتماد، پیشرو، دانش‌ محور و جریان‌ساز در حمایت معیشتی فراگیر و تأثیرگذار از مستضعفین منطقه­ زینبیه و مخاطبین نیازمند سایر مراکز تابعه­ بنیاد راهبری خیریه آلاء

اهداف و راهبردها در افق سال 1404 هجری شمسی:

       اهداف:

  • حمایت معیشتی فراگیر و تأثیرگذار از کلیه­ محرومین منطقه­ زینبیه
  • استقرار نظام مدیریت دانش
  • دستیابی به الگوی جامع حمایت معیشتی اسلامی
  • مؤثرترین مجموعه در جریان سازی و پیشگیری از گسترش محرومیت و زدودن چهره­ فقر از منطقه­ زینبیه
  • جذب و باز توزیع منابع نقدی و غیرنقدی تا سقف ماهیانه 10 میلیارد ریال
  • دستیابی به کامل‌ترین بانک اطلاعات جغرافیای انسانی منطقه

       راهبردها:

  • تهیه­ و استقرار بانک اطلاعاتی جامع خیرین استان
  • راه­ اندازی شعب جذب منابع در سطح کشور
  • استفاده از ظرفیت دفاتر و نمایندگی­ های بنیاد خیریه آلاء و مجموعه های مرتبط با آن جهت جذب منابع و معرفی مرکز
  • تلاش برای احیا و نهادینه­ سازی فرهنگ امور خیر معیشتی بر اساس مبانی اسلامی
  • شناسایی، جذب، ایجاد و توسعه­ منابع پایدار (اعم از نقدی، خدماتی و کالایی) و دستیابی به استقلال مالی
  • ایجاد بستر برای مشارکت حداکثری و فراگیر عموم مردم در امور خیر
  • توجه به حمایت­ های پیشگیرانه
  • جریان­ سازی و ایجاد انگیزه برای مشارکت بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی جهت رفع نیازهای منطقه

 

اهداف و راهبردهای سه‌ ساله:

  • گرسنه نخوابیدن هیچ‌ یک از محرومین منطقه­ زینبیه
  • شناسایی،ایجاد بانک اطلاعاتی و اولویت بندی محرومین منطقه­ زینبیه و تعیین و تفکیک کلیه­ نیازمندی­ های ایشان
  • موفق‌ترین خیریه در شفاف‌سازی، تسریع و تسهیل در خدمت­ رسانی به مخاطبین
  • شناسایی و تأمین منابع مالی مورد نیاز حداقل ماهیانه 1500 میلیون ریال در پایان دوره سه‌ ساله
  • شفاف­ سازی کلیه­ فعالیت­ ها و کسب اعتماد و اعتبار 80 درصد علماء برجسته، مدیران ارشد، افراد دارای تمکن مالی، خیرین، خیریه ها و اکثریت مردم  شریف شهر اصفهان
  • ارائه خدمات مددکاری در ابعاد مختلف اعم از ترک اعتیاد و بازپروری، مشاوره، آموزش، درمانی و روانی، حقوقی، کاریابی و اشتغال برای کلیه مخاطبین نیازمند
  • تأمین کلیه اقلام موردنیاز حداقلی برای زندگی ویژه نیازمندان اولویت­ دار (خانواده‌های نیازمند بدسرپرست و بی‌سرپرست منطقه)
  • تأمین و تکمیل مستمر سبد حمایت‌های معیشتی در خصوص نیازها و ضروریات زندگی (خانواده‌های نیازمند بدسرپرست و بی‌سرپرست منطقه)
  • ارائه مدل جامع، کارآمد و اثربخش با کمک فرآیندهای نوین برای خیریه­ های معیشتی
  • تربیت حداقل 50 مددکار داوطلب

      راهبردها:

  • تشکیل تیم­ های شناسایی محرومین و انجام تحقیقات محلی
  • دسته‌بندی نیازمندان بر اساس معضلات مبتلابه، مانند سوء تغذیه ،اعتیاد، بیماری‌های حاد، مسری و خطرناک، جرائم اخلاقی و اجتماعی و غیره
  • تهیه نرم‌افزار جامع و استقرار سیستم یکپارچه جهت ارائه خدمات مطلوب ­تر
  • تکمیل مستمر بانک اطلاعاتی جامع خیرین استان
  • استفاده حداکثری از خرد و خلاقیت جمعی و تشکیل اتاق فکر به ‌منظور تنوع‌ بخشی و توسعه خدمات و منابع
  • تعامل و استفاده­ حداکثری از ظرفیت دستگاه­ ها، نهادها، ادارات و کارگاه‌های دولتی و مردمی (نظیر اداره­ کار، مراکز کاریابی، سازمان فنی و حرفه ­ای، مجموعه های مرتبط با بنیاد آلاء) جهت مهارت­ افزایی، بکارگیری و ارائه­ تسهیلات
  • تشکیل حداقل یک شعبه­ جذب منابع در تهران
  • ارائه­ی راهکارهایی برای شناسایی و جذب منابع پایدار (اعم از مالی، خدماتی و کالایی) مانند راه ­اندازی بازارچه و نمایشگاه­ های فصلی، کارت­ های احسان، صندوق ­های صدقات و تاج گل
  • بسترسازی برای جذب وجوهات شرعی و مناسبتی مردم مانند فطریه، کفاره، نذورات و رد مظالم و…
  • استفاده از ظرفیت داوطلبین مردمی برای انجام امور عام‌المنفعه و اختصاص درآمد آن به امور خیر
  • بسترسازی برای بکارگیری ظرفیت منابع انسانی داوطلب نهادهای مردمی مانند بسیج سازندگی و دانشجویی
  • تعامل مؤثر با علما و مراجع جهت پشتیبانی معنوی و جذب منابع ( اعم از موقوفات، نذورات و وجوه شرعی و… )
  • استفاده از بستر خدمات فن‌آوری اطلاعات، فضاهای مجازی و ظرفیت ­های رسانه­ ای و تبلیغی جهت جذب منابع، ارائه خدمات، اطلاع ­رسانی، گزارش­ دهی و شفاف­ سازی عملکرد در بازه­ی زمانی مشخص به تناسب مخاطب
  • تعامل و همکاری با سایر مؤسسات خیریه، خیرین سطح شهر و به‌ ویژه منطقه زینبیه به‌ منظور هم­ افزایی و بهره­ مندی از حداکثر ظرفیت­ ها و قابلیت­ ها
  • جذب و بازتوزیع اقلام مازاد و بلااستفاده مردم در میان محرومین منطقه با اولویت خانواده‌های بد و بی‌سرپرست
  • استفاده از ظرفیت‌های آستان مقدس حضرت زینب (س) برای ایجاد درآمدهای پایدار
  • تعریف و طراحی فرایندها در جهت تسریع و تسهیل خدمت‌ رسانی
  • تعامل با جامعه اصناف و خیرین جهت مشارکت در ارائه خدمات رایگان و تخفیف‌دار به مخاطبین
  • بکارگیری اساتید و چهره‌های دانشگاهی جهت استفاده از تجربیات علمی و پشتوانه فکری مرکز
  • برگزاری مسابقات خلاقیت، جهت خدمت‌رسانی به محرومان برای دستیابی به حجم عظیمی از ایده‌ها و فرهنگ‌سازی نیکوکاری
  • طراحی و استانداردسازی کلیه­ فرآیندهای مرکز
  • ارائه قوت و غذای ارزان‌ قیمت
  • اطعام روزانه در ضیافت سرای آستان زینبیه حداقل در یک وعده­ غذایی (غذای گرم)
  • توزیع بسته‌های غذایی گرم درب منازل به‌ صورت روزانه
  • توزیع بسته‌های ارزاق خام به‌ صورت روزانه