azimi

  مرکز مددکاری کوثر از جمله مراکز تابعه بنیاد خیریه آلاء، است که همزمان با سالروز میلاد با سعادت رسول اکرم (ص) در سال ۱۳۹۱  آغاز به کار کرده، اما با توجه به گذشت حدود 4 سال از آغاز فعالیت این مرکز، به عنوان یکی از مراکز کمتر شناخته شده مؤسسه مطرح است. لذا بر آن شدیم تا ضمن معرفی این مرکز، در گفتگوئی کوتاه با عظیمی نژاد مدیر مرکز مددکاری کوثر با اهداف و استراتژی های این مرکز آشنا شویم.

  به عنوان سؤال نخست ضمن بیان تاریخچه راه اندازی مرکز کوثر، مأموریت اصلی این مرکز را تشریح کنید؟

  مرکز مددکاری کوثر همزمان با سالروز میلاد با سعادت رسول اکرم (ص) در سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز نمود و مقرر شد تا این مرکز برای خود مأموریت ویژه‌ای را ترسیم و پیگیری کند.

  از بدو آغاز فعالیت مرکز کوثر تا اسفند ماه ۱۳۹۲ که اینجانب به تیم همکاران این خیریه ملحق شدم، متأسفانه به رغم برخی از فعالیت‌های انجام شده، آنچنان که باید و شاید نه مورد حمایت جدی واقع شده و نه فعالیت‌های صورت گرفته به طور کامل ثبت و ضبط شده بودند. علاوه بر این سند راهبردی مرکز کوثر نیز تدوین نشده بود.

لذا با حضور اینجانب و لزوم ساماندهی وضعیت سازمانی کوثر ، اقدامات لازم به منظور تشکیل بایگانی، ثبت و ضبط فعالیت‌های مرکز و تهیه گزارش عملکرد سال ۹۲،  تهیه فرم‌های مورد نیاز مرکز (حدود  180فرم) و تهیه انواع طرح های اجرایی ، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی خیریه‌ها و خیرین استان در دستور کار قرار گرفت و این مهم در کمترین زمان ممکن محقق شدند.

از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته تهیه سند راهبردی خیریه کوثر بود که این مهم با توجه به تأکید هیئت مدیره و مدیرعامل محترم بنیاد مبنی بر لزوم پرداختن به وضعیت معیشتی، البته با اولویت قرار دادن مردم محروم منطقه زینبیه تا پایان اردیبهشت ماه سال 93 سند تدوین و برای تائید نهائی به هیئت مدیره ارائه  ونهایتاً تصویب شد.

پس مهمترین رسالت مرکز کوثر تأمین معیشت، ارزاق مردم محروم منطقه زینبیه است؟

البته، خیریه کوثر پیش از این اقدامات دیگری همچون تأمین کمک هزینه داروئی و درمانی بیماران سرطانی مرکز کنترل سرطان را نیز بر عهده داشت، اما با توجه به رویکرد مورد تأکید هئیت مدیره و مدیرعامل بنیاد و سند راهبردی، این مرکز محور فعالیت‌های کوثر بر روی مسائل معیشتی مردم محروم منطقه زینبیه متمرکز شده است.

در حال حاضر مرکز کوثر چه تعداد مددجو تحت حمایت خود دارد و برای شناسائی مددجویان از چه روش های بهره می برد؟

در حال حاضر بیش از یک هزار و دویست مددجو تحت پوشش خدمات این مرکز قرار دارند که البته حدود 50 درصد آنان از خدمات مستمر ومابقی از خدمات موردی مرکز برخوردار میباشند.

مددجویان تحت پوشش مرکز کوثر غالبا از سه روش شناسائی مددجویان توسط اکیپ‌های تحقیق و شناسائی مرکز (حدود ۷۳۰ مددجو)، معرفی از طرف خیریه‌ها و یا افراد مطلع (حدود ۹۰ مددجو)  و یا مراجعه مستقیم خود مددجو (حدود ۲۵۰ مددجو) شناسائی و تحت پوشش خدمات این مرکز قرار می گیرند.

آیا برای بهبود فعالیت‌های خود با دیگر مراکز و خیریه‌های منطقه همکاری دارید؟

در حال حاضر به صورت مستقیم با خیریه‌های فعال در منطقه ارتباط نداریم و بیشتر به صورت معرفی مددجو به دیگر خیریه‌های کوشا در منطقه و یا تحت پوشش قرار دادن مددجویان معرفی شده از طرف آنها عمل می‌کنیم.

لازم به ذکر است این مرکز توانسته است ارتباط و تعامل خوبی با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی برقرار کند.

با توجه به شعار بنیاد،چه تفاوت‌های در ارائه خدمات شما و دیگر خیریه‌های فعال در منطقه وجود دارد؟

خیریه‌های فعال در زمینه مددکاری بیشتر به دنبال معلول یعنی کمک به مددجوهستند تا علت و ما نیز علیرغم این که مدعی برخورداری از شیوه‌های نوین و علمی فعالیت‌های خیر هستیم، اما در این بخش بعضاً مشابه بسیاری از دیگر خیریه‌ها عمل می‌کنیم.

آنچه می‌تواند ما را از دیگر خیریه‌های فعال در این بخش متمایز ومتفاوت کند، برنامه ریزی برای برطرف کردن زمینه‌های ایجاد و تولید فقر در منطقه و جامعه هدف است، لذا ما تلاش کرده‌ایم تا ضمن ارتباط با اداره کار و برخی از کارگاه‌های فعال در سطح منطقه، زمینه اشتغال مددجویان توانمند را برای حضور در بازار کار فراهم کنیم، که در این بخش از ابتدای سال گذشته تا کنون توانسته‌ایم زمینه اشتغال بیش از ۴۰ نفر را فراهم کنیم.

همچنین ایجاد و راه اندازی بازارچه‌های تولیدی نیز از دیگر راه کارهای قابل طرح در این بخش است که این موضوع نیز به رغم مد نظر بودن، نیازمند نیروی انسانی کارآمد، زمان و صرف هزینه است.

این نکته را نیز باید متذکر شوم که خانواده ای ساکن دراین منطقه با انواع مشکلات وآسیب های اجتماعی درگیر می باشند.

و کلام آخر؟

مرکز مددکاری کوثر تلاش می کند با ارائه طرح ها ، راه کارهای نوین و یا اصلاح راهبردهای موجود، هم راستا با شعار بنیاد گام جدی‌تر و اساسی‌تری برای تغییر چهره و بافت مردمی منطقه زینبیه بردارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *