تاریخچه تشکیل مرکز:

با توجه به شرایط خاص اجتماعی فرهنگی منطقه زینبیه و وجود افراد و خانواده های ضعیف و کم برخوردار همراه با گرفتاری، بیماری و سایر مشکلات متعدد ایشان، بر هر مسلمان مومن حمایت و پشتیبانی در حد مقدورات از چنین اقشاری فرض و رسالت  انسانی – اسلامی می باشد. قابل ذکر است بر اساس نص صریح قرآنی ( سوره بقره آیه ۲۱۹ ) یگانه گیتی، بندگان مسلمان خود را به انفاق در راه خود بر آنچه زائد بر نیاز و ضروریات زندگی است فرمان می دهد.

فلذا بر اساس مبانی اعتقادی و وظایف خطیر اسلامی که مشخصاً حمایت و انفاق نسبت به ضعفا و  بینوایان را تکلیف هر مسلمان می پندارد،اعضا هیات امنا،هیات مدیره و سایرخیرین همراه بر آن شدندبا استراتژی و اهداف مشخص شده اقدام به راه اندازی مرکز مددکاری کوثر نمایند،که البته این مهم با تدبیر و همت حضرت آیت ا… حاج شیخ مهدی مظاهری در دهم بهمن ماه سال 1391 مصادف با ۱۷ربیع الاول خجسته زاد روز میلاد نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق (ع ) در خیابان زینبیه و در جوار حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها تشکیل و شروع به کار نمود.

هر آنچه در راه خدا انفاق می کنید، خداوند تمام و کمال به شما باز می گرداند .                       انفال – ۶۰
 یکی از مطالبات اولیه­ انقلاب اسلامی ایران که از بطن دین مبین اسلام وتوصیه های ائمه اطهار برآمده، موضوع عدالت اجتماعی و رسیدگی به امور مستضعفان و محرومان جامعه بوده است و در پیروی از اجداد طاهرینشان، مسئولین امر و  آحاد مردم را به پرداخت حقوق الهی و دستگیری از مستمندان جامعه، سفارش نموده و می‌نمایند.
با وجود آنکه خیرین و مجموعه‌های مؤمن فراوانی در حوزه­ خدمت­ رسانی به محرومان مشغول هستند ولیکن مشکلات بسیاری ناشی از ضعف ساختارهای اقتصادی کشور و مشکلاتی چون جنگ تحمیلی ، دشمنی‌ها ، تحریم­ ها و بعضاً سوء تدبیرها ، موجب گشته تا همچنان زشتی چهره­ فقر بر پیکره­ جامعه­ اسلامی ما نمایان باشد و زدودن این غم همچنان در سرلیست اولویت­ های خیر بر زمین­ مانده خیریه آلاء / مرکز مددکاری کوثر قرار گیرد.
 از جمله مناطقی که به‌ طور انباشته بیانگر تصاویر فقر و معضلات اجتماعی در شهر اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام است، منطقه­ زینبیه در مجاورت آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی است که شاهد محرومیت و اختلاف بارز طبقات اجتماعی و بی عدالتی در رشد و توسعه شهری است.
رویکرد معیشتی :
اگر چه رسالت اصلی بنیاد آلاء، راهبری امورخیر است لیکن با توجه به اینکه قشر وسیعی از مخاطبین مراکز تابعه بنیاد را اقشاری مانندسادات و بیماران سرطانی محروم وهم چنین مستضعفین منطقه زینبیه تشکیل داده اند، لذا مرکزمدد کاری کوثر وابسته به بنیاد خیریه ­آلاء برای پرداختن به این مهم و ادای تکالیف ایمانی– سازمانی خود،قصددارد براساس مطالعات میدانی و هم­ افزایی حداکثری ظرفیت های استانی و منطقه­ ای با روش مدیریت علمی و در هماهنگی با حوزه ­های اجتماعی – فرهنگی مأموریت آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها در جهت بهبود معیشت مردم این منطقه و سایر مخاطبین مذکور و همچنین پاسخ گویی به نیازهای اساسی ایشان با رویکرد مددکاری معیشتی کوشا باشد.                    ” انشا ا… “
هر کس نیازی از برادر مؤمنش را برآورده کند، مانند آن است که عمری خدای بزرگ را عبادت کرده باشد.                           پیامبر اکرم  (ص)

بیانیه ­مأموریت :     
مرکز مددکاری کوثر مجموعه­ ای است مردم­ نهاد، غیردولتی و غیرانتفاعی که با استعانت از خداوند متعال و در سایه‌ توجهات حضرت ولی‌عصر( عج )، در جوار آستان مقدس حضرت زینب سلام الله علیها و به منظور حمایت معیشتی فراگیر و تأثیرگذار از مستضعفین منطقه­ زینبیه و مخاطبین نیازمند سایر مراکز تابعه­ بنیاد خیریه آلاء، با تأکید بر شیوه­ های نوین و تمرکز بر حوزه­ های زیر فعالیت نماید :

  1. طراحی و پیاده‌سازی بهترین راهکارها و فرآیندها در خصوص شناسایی، اولویت‌ بندی و حمایت از جامعه­ هدف
  2. راهنمایی و هدایت نیازمندان به مراکز تخصصی ذیصلاح ‌جهت رفع نیازهای اجتماعی وفرهنگی ( اعم از آموزشی، درمانی، اشتغال، حقوقی خانوادگی و…  ) در راستای بهبود معیشت
  3. تلاش به‌ منظور توانمندسازی و توان­ افزایی مخاطبین
  4. شناسایی، تربیت و به­ کارگیری کارکنان متعهد و شایسته
  5. تولید،کسب و نشر دانش امورخیر بارویکرد معیشتی درسطح ملی و فراملی ( الگوسازی، نظام‌سازی،آینده­ پژوهی، برنامه‌ریزی و بهینه ‌یابی)
  6. شناسایی و به­ کارگیری منابع مادی و معنوی پایدار و بهره ‌مندی از خیرین بالقوه و بالفعل
  7. احیاء و نهادینه­ سازی فرهنگ امور خیر معیشتی بر اساس مبانی اسلامی
  8. تلاش مستمر جهت اعتماد سازی، کسب اعتبار و شفاف­ سازی فعالیت­ ها در اذهان عمومی

       

       ارزش ­ها :

  • تقوی، خلوص، صداقت و امانت‌داري
  • پرهیز از منت‌گذاری و فخر فروشی
  • دانش‌مداري و دانايي‌ محوري
  • حفظ كرامت انساني، خدمت‌رساني و رضایت‌مندی مخاطب
  • مسئولیت‌پذیری، تعهد، رازداري، نظم و انضباط سازماني
  • حاكميت فضاي كار گروهي، مشاركت‌ پذيري، مشورت و استفاده از خرد جمعي
  • انتقاد و انعطاف‌ پذیری، خلاقيت و نوآوري
  • شايسته‌ سالاري و توجه به رشد و تعالي سرمايه‌هاي انساني
  • پرهيز از افراط و تفريط و حركت در مسير معقول و متعادل
  • نگرش دغدغه مدارانه و عبادت محورانه در راستای انجام وظایف
  • همت، سخت‌کوشی و مداومت در امور
  • رعايت اولویت‌ها و پرداختن به احسن امور در موضوع خير
  • پیشبرد فعالیت‌ها با توجه به آيات و روايات، عرف و عقلانيت
  • سبقت گیرنده در خیر (فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ)
  • شتاب گیرنده در خیر (یُسارِعُونَ فِي الْخَيْرات)
  • توجه به نظم و انضباط اداری و سازمانی
  • حلم و بردباری
  • نهادینه کردن ارزش ها وسنت های ناب اسلامی